Det har kommit en mycket intressant Vinnova-rapport om utmaningar och möjligheter för svenskt näringsliv som skapas av digitaliseringen. Man konstaterar entydigt att det inte är tekniken som är problemet, inte heller den tekniska kompetensen. Istället är det organisation, ledning och affärsmodeller som behöver utvecklas för att kunna dra nytta av de tekniska landvinningarna.
Detta liknar i hög grad resonemangen och forskningen under 1980-talet Då var det en rad ekonomer som upptäckte att, trots stora investeringar i ny teknik, så kunde man se några tydliga produktivitetsvinster. En forskare uttryckte det så att ”man kan se IT-eran överallt utom i produktivitetsstatistiken”. (Solow 1987) Paradoxen förklarades delvis av att det tog tid för investeringarna att slå igenom i alla led i produktionsprocessen. Det fanns fördröjande faktorer i arbetarnas kunskaper, i hur man strukturerade arbetet och organisationen och i företagens strategier.
I Vinnovarapporten skriver forskarna nu att:
”Våra observationer visar tydligt att digitalisering, eller digital transformation, inte främst handlar om teknisk utveckling. Utveckling av teknologi är visserligen en förutsättning och möjliggörare för digital transformation. Men att enbart implementera digital teknologi kommer inte att resultera i en framgångsrik digital transformation. Anledningen är att digitaliseringens framgång handlar om att omstrukturera företag så att de effektivt kan dra nytta av data, skapa nya värden och slutligen tillägna sig en del av det ekonomiska värde som skapas – ofta genom att öka den interna effektiviteten eller förändra och bredda existerande affär. Detta kräver ofta nya sätt att leda, organisera och samarbeta, och nya sätt att utveckla produkter och tjänster samt nya stödjande kompetenser. Digitalisering är helt enkelt mer än teknik, då digitaliseringen påverkar hela företagets värdekedja och flera av dess funktioner.”
Detsamma tycks gälla inom andra organisationer, t.ex. skolan. Ska man kunna dra nytta av alla de investeringar som gjorts i teknik och infrastruktur så måste lednings- och organisationsfrågorna komma i centrum.